読者です 読者をやめる 読者になる 読者になる

自省録

グラスゴー大学MBAの留学中の学習をまとめてます。記事整備中。 英語と日本語交じりの文章と誤字脱字は後ほど修正します。

ステークホルダーマネジメント ノート

Stakeholder management

There are 4 types of stakeholders.

Economic: customers, buyer, supplier, banks, investors, distributors

Social Political: local government, government, NPO/NGO

Technological: standards agencies

Community: locals

 

Stakeholder Mapping is useful in understanding political priority. There are 2 dimensions: Interest and power.

High interest, High power: Key players

High interest, Low power: Keep informed

Low interest, High power: Keep satisfied

Low interest, Low power: Minimal effort

 

CSR is the concept that put organization including stakeholders and company together in realizing co-exstence and both interests. CSRを高めて利害関係者の評判を高めることがブランド価値の向上に繋がるという長期的な目線の重要性が増している。

Carroll's pyramid

1. Phylanthropic 戦略的重要性は低いが、公共的利益を無制限に追求しているか

2. Ethical 法律では規制されないが、公共的な利益を最低限遵守しているか

3. Legal 社会の一部として法制度を遵守しているかどうか

4. Econimic 源泉となる経済的価値があるかどうか、会社として利益を上げているか